Wahacz
Wahacz jest to sztywny człon mechanizmu układu zawieszenia samochodów, wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu, który jest mniejszy niż 360 stopni. Po wykonaniu tego ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego, kończąc tym samym cykl swojej pracy. Bieg powrotny może być ruchem jałowym lub czynnym.
Wahacz stosowany jest bardzo powszechnie w motoryzacji, zarówno samochodach jak i motocyklach. Jest montowany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany tulejami metalowo-gumowymi zwanymi silentblockami, które stosuje się w celu wytłumienia drgań przenoszonych z drogi po której porusza się samochód.
Ramię jest zamocowane do przegubu i wykonuje niepełny obrót, który jest ograniczony mechanicznie, bądź też w inny sposób. Jego zadaniem jest połączenie podwozia auta z kołem oraz umożliwienie ich wzajemnego ruchu, który jest potrzebny po to by nie traciło ono przyczepności. Wahacz wspomaga również amortyzację drgań spowodowanych nierówną nawierzchnią.
Zostaw komentarz