System ASR
Każdy kierowca samochodowy, który pragnie zakupić samochód na pewno chce by był on wyposażony w systemy, które zapewnią mu maksymalne bezpieczeństwo. Producenci idą za ciosem i dostosowując się do potrzeb wszystkich klientów, faszerują samochody w coraz to nowsze systemy ułatwiające nam prowadzenie w trudnych warunkach. Jednym z takich systemów, stosowanych w nowych samochodach jest ASR (ang. Automatic Stability Requirement).
Jest to system kontroli trakcji, którego zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół napędowych samochodu podczas przyspieszania, jazdy po ostrych zakrętach oraz w czasie, gdy jezdnia jest mokra luz oblodzona. System zaczyna działać również w sytuacjach, gdy szybko ruszamy, przy pokonywaniu wzniesienia, przy przyspieszaniu na zakrętach. Dzięki temu systemowi mamy jeszcze inne odrębne korzyści np. zmniejszenie zużycia opon, zmniejszenie naprężenia w układzie napędowym, które przeciwdziała nagle pojawiającym się obciążeniom, występującym w momencie, gdy ślizgające się koło trafia na fragment bardziej szorstkiej nawierzchni oraz informuje kierowce o wystąpieniu nadmiernego poślizgu kół przez zapalenie się lampki kontrolnej na desce rozdzielczej.
Cała zasada działania opiera się na podobnym poziomie jak działanie system ABS. Układ śledzi prędkość obrotową kół by podjąć działania w momencie wykrycia różnicy prędkości pomiędzy kołami napędzanymi a kołami nienapędzanymi. Jeśli wartość ta przekracza prędkość dopuszczalną, system zmniejsza napęd obrotowy, zwalniając koła napędzane do wartości optymalnej. Dzięki temu systemowi przyczepność oraz siły napędowej kół są maksymalne do danego typu nawierzchni.
W najnowszych modelach samochodów system ASR współdziała z hamulcami, by w pierwszej chwili pojawienia się nadmiernego poślizgu kół napędzanych przyhamować je, zanim zostanie zredukowany moment obrotowy silnika. Dzięki temu jest on na owe czasy maksymalnie przyspieszony i pozwala na indywidualną regulacje momentu dla danego koła samochodu co ma bardzo duże znaczenie w momencie jazdy po drodze o nierównej nawierzchni.
Cały system sterowany jest przez szereg czujników umieszczonych w samochodzie. Czujniki te są połączone z elektronicznym sterownikiem i silnikiem wykonawczym. Sterownik po otrzymaniu informacji od czujników steruje przepustnicą samochodu oraz zmniejsza dawkę paliwa lub odcina zapłon na jednym lub kilku cylindrach silnika. W momencie gdy system jest sprzężony z układem hamulcowym, reguluje również jego pracę przyhamowując koła samochodu.
ASR jest obecnie nieodłącznym elementem nowoczesnych samochodów, przyczyniając się w znacznym stopniu do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach, pozwalając nam na spokojną jazdę z całą rodziną.
Zostaw komentarz