Skrzynie biegów
Skrzynie biegów to skomplikowane konstrukcje, dzięki którym możliwa jest zmiana przełożenia. Tym samym, umożliwia ona na efektywne przekazanie mocy wytwarzanej przez jednostkę napędową do wprawiania w ruch samochodu. Przełożenie to inaczej stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym.
Skrzynia biegów natomiast, łączona jest z silnikiem przy pomocy sprzęgła. Co natomiast oznacza konkretnie wyrażenie „bieg” w kontekście skrzyni biegów? Chodzi tutaj o realizowanie konkretnego przełożenia.
W celu osiągnięcia danej mocy i prędkości na poszczególnych biegach (na „dwójce” czy „trójce”) inżynierowie muszą ustalić adekwatne parametry kół zębatych i ustalić przełożenia. Każdy silnik ma indywidualnie dobierane przełożenia, pod tą a nie inną jednostkę napędową. W kontekście skrzyni biegów jest to o tyle istotne, że w większości przypadków skrzynia biegów od jednego silnika, nie będzie pasowała do drugiego – znajomość tego faktu może się przydać, jeśli akurat jesteśmy w trakcie kupna używanej skrzyni do naszego auta.
Jeśli jesteśmy już przy temacie kupna używanej skrzyni biegów, najprostszym wyjściem jest kupno skrzyni z takim samym symbolem i numerem identyfikacyjnym. Co jednak zrobić, kiedy tego typu skrzynia jest po prostu niedostępna na rynku? Na pomoc może wyjść wiedza właściciela auta i/lub sprzedawcy. Powinno się bowiem dobrać inną skrzynię biegów, która ma inne oznaczenia, jednak zbliżone do oryginału przełożenia.
Trzeba jednak uważać, bowiem w sytuacji gdy skrzynia ma inne przełożenia niż silnik, efektem może być nieoczekiwane i nieprzewidywalne zachowanie samochodu. Może się tak stać, że osiągniemy maksymalnie 110 km/h przy zamkniętym zegarze obrotomierza. Nie trzeba chyba mówić, że sytuacja tego typu odbije się negatywnie na kondycji samej skrzyni biegów, a także na silniku i zużyciu paliwa. A to nie wszystkie objawy, które mogą dać się nam we znaki.
Jeśli zakupu skrzyni biegów dokonujemy sami, warto zwrócić uwagę na obrys skrzyni w miejscu styku z silnikiem, który powinien być dokładnie taki, jak w naszej poprzedniej, nie działającej już skrzyni. Trzeba jednak uważać, ponieważ często możemy mieć wrażenie w chwili zakupu, że skrzynie biegów są takie same. Potem nadchodzi natomiast czas montażu i okazuje się, że te różnią się rozstawem śrub. Pozornie mało istotny element decyduje o tym, że nie można zastąpić jedną skrzynią drugiej! Montowanie bowiem skrzyni biegów „na siłę” będzie miało opłakane skutki dla samochodu, właściciela i jego portfelu…
Zostaw komentarz