Przepływomierz
Idealna mieszanka paliwowo-powietrzna to podstawa sprawnego działania silnika spalinowego każdego samochodu. Według badań i zasad jakie panują na tej ziemi, na każdy kilogram paliwa przypada ok14,7 kg powietrza.Taki rodzaj mieszanki określa się że ma skład stechiometryczny. Nad odpowiednim składem mieszanki musi oczywiście stać jakieś urządzenie, a jest nim przepływomierz.
W zależności od silników stosuje się dwa rodzaje przepływomierzy, klapowe i termoanemometry. W samochodach montowane są przepływomierze trzech podstawowych typów: przepływomierz klapowy, przepływomierz masowy z gorącym drutem i przepływomierz masowy z gorącym filmem zwany inaczej płytkowym.
Pierwszy wymieniony rodzaj, czyli przepływomierz klapowy, montowany był w jedynie starszych modelach samochodów. Przepływające powietrze przez czujnik powoduje wychylenie ruchomej klapy połączonej z ramieniem potencjometru w zależności od zapotrzebowania na powietrze. W efekcie następuje zmiana rezystancji czujnika i napięcia wyjściowego, iście proporcjonalnego do wydatku objętościowego powietrza przepływającego przez ten czujnik. Przepływomierz taki posiada także kompensacyjny czujnik temperatury przepływającego powietrza rysunek poniżej.
Drugi rodzaj to przepływomierz klapowy. Siła która zostaje wytworzona przez strumień przepływającego powietrza, oddziałuje na przesłonę spiętrzającą, powodując przy tym odchylenie przesłony o określony kąt, w zależności od wielkości natężenia strumienia powietrza. Dla stałej wartoci natężenia strumienia kąt odchylenia przesłony jest stały, a jego wartość zmierzona jest przez potencjometr sprzężony z przesłoną. To w jakim położeniu jest przesłona, zostaje przesłane za pomocą czujników do sterownika. W celu niedopuszczenia wpływu zmian temperatury oraz starzenia się potencjometru, sterownik dopasowuje jedynie odpowiednie proporcje rezystancji.
Wartość zasysanego powietrza jest odwrotnie proporcjonalna do sygnalizowanego napięcia potencjometru. Trwale połączona z przesłoną spiętrzającą przesłona kompensacyjna, odpowiada za kompensowanie i ewentualne wahania przeciwciśnienia. Z tego względu jej powierzchnia idealnie odpowiada powierzchni przesłony spiętrzającej. Zapewnia to brak wahania przeciwciśnienia, które nie wpływu na pomiar ilości powietrza. W przesłonie spiętrzającej zamontowano zawór zwrotny, który otwiera się pod wpływem wystąpienia wzrostu podciśnienia w kolektorze. Jego podstawowym zadaniem jest ochrona przesłony spiętrzającej w momencie wystąpienia zapłonu mieszanki w kolektorze dolotowym.
Zostaw komentarz