Pompa oleju
Smarowanie silnika w układzie spalinowym silnika tłokowego jest tak samo istotnym czynnikiem dla jego prawidłowej pracy jak benzyna. Można to porównać do działania organizmu człowieka. Oprócz jedzenia (benzyna) nieodłącznym produktem zapewniającym życie jest woda (olej).
Za doprowadzenie oleju do elementów które go potrzebują odpowiedzialna jest pompa oleju. W niniejszym artykule postaram się przedstawić ogólny zarys działania i budowy tego jakże istotnego elementu samochodowego. Działanie pompy oleju polega na wyporowym wytłaczaniu oleju poprzez wytwarzanie niezbędnego ciśnienia w układzie olejowym. Najczęściej stosowanym rodzajem pompy w silnikach tłokowych jest pompa zębata o zazębieniu zewnętrznym lub wewnętrznym. Działanie ich opiera się o wspólne zazębianie się kół zębatych, napędzanych przez przekładnie zębatą lub łańcuchową idącą od wału korbowego.
Działanie pompy o zazębieniu zewnętrznym:
Dzięki kołom zębatym olej zasysany jest do komory, w której dzięki ograniczonej przestrzeni zostaje sprężony na skutek obrotu kół zębatych i kanału ssącego, do kolejnych części układu ssącego, którymi są otwory w kadłubie silnika, łożyska, głowice, wał korbowy oraz popychacze zaworów. Między kołami zębatymi, które znajdują się w obudowie pompy, powinien znajdować się luz, który jest wymagany do poprawnej pracy pompy.
Działanie pompy o zazębieniu wewnętrznym:
Pompa o zazębieniu tego typu transportuje olej w przestrzeniach międzyzębnych współpracujących ze sobą, które są także ograniczone ścianami bocznymi. Konstrukcja tego układu musi być bardzo precyzyjna, a odległości między ścianami bocznymi a kołami zębatymi jak najdokładniejsze. Same zęby są wykonane z największą precyzją.
Pompy zębate o zazębieniu wewnętrznym znajdują się jak najbliżej lustra oleju. Wykonane są zazwyczaj ze stali węglowej o podwyższonej jakości. Ich główną cechą jest prostota wykonania oraz bardzo wysoka niezawodność. Zakres ich pracy oscyluje w przedziale od 500 do 4000 obr/min. Prędkość ta oraz wielkość ustala wydajność takiej pompy.
Pompy olejowe o zazębieniu wewnętrznym charakteryzują się większym kosztem, jednak w silnikach samochodów osobowych nie jest on aż tak drastyczny. W pompy o zazębieniu wewnętrznym najczęściej wyposaża samochody ciężarowe, które potrzebują znacznych ilości oleju w układzie smarowania, a jedynie pompa tego typu jest w stanie sprostać temu zapotrzebowaniu.
Zostaw komentarz