Piszczenie klocków hamulcowych
Potrzeba bezpieczeństwa i komfortu jazdy mają istotny wpływ na budowę obecnych układów hamulcowych. Hamulce odgrywają dominującą rolę i to nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale również w określony sposób wpływają na komfort prowadzenia samochodu.
Eksperci tłumaczą, że z pojęciem bezpieczeństwa bezpośrednio łączy się skuteczność, niezawodność i trwałość układu hamulcowego. Progresywność działania hamulców a także ich cichobieżność związane są natomiast z oceną komfortu prowadzenia. Dobór odpowiednich własności i parametrów często jest najważniejszym aspektem w budowie klocków hamulcowych.
Proces hamowania pojazdu wymaga dokonania przemiany energii kinetycznej, na inne rodzaje energii. Przemiana ta powstaje w wyniku procesu tarcia. Podczas tarcia energia kinetyczna ulega przemianie głównie na energię cieplną, która powoduje nagrzewanie trących się ciał.
Pracy układu hamulcowego często towarzyszą emitowane dźwięki i drgania, przekazywane w bardzo szerokim paśmie częstotliwości – poniżej częstotliwości percepcji narządu słuchu człowieka aż do zakresu ultradźwięków. Warto pamiętać o tym, że niektóre dźwięki i drgania w układzie hamulcowym występują tylko wtedy, gdy określone warunki zostaną spełnione jednocześnie. Oprócz samej konstrukcji hamulca, stanu tarczy hamulcowej, klocki hamulcowe są postrzegane jako najczęstsze źródło generowanych pisków. Dochodzi do tego z powodu wielu czynników – między innymi zmiana niektórych własności materiału ciernego, która ma znaczący wpływ na zachowanie hamulca.
Bardzo często powodem hałaśliwych pisków jest przegrzanie klocków hamulcowych. Przegrzanie materiału ciernego klocka powoduje wydzielenie się skrystalizowanej warstwy materiału na jego powierzchni. Aby zlikwidować powstały hałas specjaliści zalecają demontaż klocków i usunięcie zeszklonej warstwy za pomocą papieru ściernego. Inną przyczyną hałasu mogą być także przegrzane tarcze hamulcowe. Na powierzchni przegrzanych tarcz wydziela się warstwa zwana cementytem – jest to bardzo twarda faza, która znacznie obniża skuteczność hamulców i często powoduje hałas w postaci pisków oraz może powodować drgania podczas hamowania.
Oczywiście czasami piszczące klocki hamulcowe to oznaka, że elementy te należy wymienić. W takim przypadku ważnym jest aby dobrać odpowiedni model klocków i prawidłowo je zamontować. Źle dobrany model i nieodpowiedni montaż poskutkują bowiem kolejnymi usterkami, a sam układ nie będzie spisywał się zbyt dobrze. Jeśli będziecie mieć problem w doborze odpowiednich klocków warto skorzystać z oferty polskiego dystrybutora http://www.nowe-hamulce.pl/klocki,hamulcowe/k,100030/, gdzie z łatwością dopasujecie model do swojego samochodu i znajdziecie szeroką gamę produktów renomowanych producentów materiałów ciernych.
teraz wiem dlaczego klocki wydają takie nieprzyjemne dźwięki, chyba będę musiał je wymienić może wtedy pozbędę się problemu. Dzięki za link, nie będe musiał szukać, gdzie mogę kupić nowe, dobre jakościowo klocki 🙂