Na czym polega elastyczność silnika?
W niektórych specyfikacjach silników samochodowych wspomina się o ich elastyczności. Na czym polega elastyczność silnika spalinowego?
Sama elastyczność to nic innego jak zdolność samochodu do stałego rozpędzania się na jednym biegu przyśpieszając z wyznaczonej prędkości do prędkości najczęściej o kilkadziesiąt kilometrów wyższej. Na wielu portalach internetowych tworzone są tzw. testy elastyczności, które ze względu na inne przełożenia w konkretnych samochodach można traktować jedynie w ramach ciekawostki. Poprzez niewielkie wymagania, zabieg ten możemy przeprowadzić we własnym zakresie. Wystarczy, żeby rozpędzić się do prędkości np. 60 km/h na czwartym biegu i nie wrzucając wyższego biegu oraz nie redukując go próbować rozpędzić się do prędkości 100km/h. Podobne czynności możemy wykonać przy wyższych prędkościach na piątym biegu oraz proporcjonalnie na niższym. Chodzi o to, aby zbadać zakres obrotów użytecznych, który im wyższy – tym elastyczniejszy silnik.
W motoryzacji powszechnie znane jest pojęcie elastyczności silnika, która wyrażana jest we współczynniku elastyczności. Współczynnik ten jest określany jako iloczyn elastyczności momentu obrotowego (eM) i prędkości obrotowej (en). W celu obliczenia elastyczności momentu obrotowego należy podzielić wartość maksymalną przez wartość momentu obrotowego w punkcie najwyższej mocy silnika. Wskaźnik elastyczności obliczamy zaś poprzez podzielenie wartości obrotów przez maksymalny moment obrotowy. Otrzymane rezultaty mnożymy przez siebie, a otrzymamy teoretyczną wartość wskaźnika elastyczności silnika. Elastyczność określona w testach różni się od wyznaczonej z charakterystyki silnika. Wiele zależy od rocznika danego modelu, zastosowanej skrzyni biegów oraz wielu czynników zewnętrznych, które mogą mieć bezpośredni wpływ na rezultat końcowy.
Straszne bzdury. Jak można tak bezrefleksyjnie powielać mity. Jeśli ktoś to przeczyta ze zrozumieniem to bez trudu dostrzeże, że jest on wewnętrznie sprzeczny. W jaki sposób test przyspieszania na jakimś biegu ma mówić o elastycznosci skoro to zależy przede wszystkim od przelozeń skrzyni biegow. Ten sam silnik z inna skrzynia może mieć przyspieszenie na danym biegu nawet dwa razy dłuższe w tym samym zakresie prędkości.
@Ó
to, o czym piszesz to nie elastyczność silnika tylko czas przyspieszenia samochodu na danym biegu. Tu nie chodzi o czas w jakim oba samochody przyśpieszą z danej prędkości do danej prędkości, bo wiadomo, że auta o podobnej masie i silnikach wykonają tę czynność w podobnym tempie, lecz o komfort. Dlatego o wiele elastyczniejsze są wolnossące silniki benzynowe od silników diesla, gdyż te drugie niezależnie od zastosowanej skrzyni biegów posiadają znacznie węższy zakres obrotów użytecznych.