Lampy ksenonowe
Pierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiły się ksenony, było BMW. W kolejnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki, a popularność ksenonów stale rośnie. Dlaczego? Jak zbudowana jest lampa ksenonowa?
Początkowo światła ksenonowe były montowane wyłącznie w autach klasy premium. Obecnie są one coraz częściej spotykane w samochodach klasy średniej, a ponad 20 % nowych samochodów jest wyposażonych w ksenony. Ich popularność wciąż rośnie, zwłaszcza, że koszty ich produkcji i eksploatacji znacznie zmalały. Specjaliści zapewniają, że nie jest to zwykła żarówka.
Jak działają ksenony?
Te niezwykłe światła wykorzystują technologię lampy łukowej, która znalazła zastosowanie chociażby w projektorach kinowych. Samochodowe oświetlenie ksenonowe zostało wprowadzone do seryjnej produkcji w latach 90. XX wieku. Światło pojawia się dzięki powstaniu łuku świetlnego, który jest miejscem wyładowań gazu pomiędzy dwoma elektrodami.
Specjaliści z http://swiatla-dzienne.pl zapewniają, że ksenony wymagają specjalnego układu zapłonowego, który będzie wytwarzać wysokie napięcie niezbędnie do ich uruchomienia. Gazem zapalającym w przypadku tego typu lamp jest właśnie ksenon, który należy do grupy gazów szlachetnych. Wysokie napięcie inicjujące zapłon lampy o wartości około 25.000 V jest odpowiednio stabilizowane do poziomu 42V lub 85V – w zależności od typu lampy.
Fenomen lamp ksenonowych
Lampa ksenonowa w przeciwieństwie do halogenowej, nie jest żarówką, nie posiada bowiem żarnika. Źródło światła pochodzące z ksenonów nazywane jest dlatego lampą bądź palnikiem. Ksenon wytwarza strumień świetlny o wartości około 3200lm, pobierając przy tym moc 35W. Przez to nagrzewa się znacznie mniej od żarówki halogenowej.
Oświetlenie ksenonowe gwarantuje kierowcy o wiele większe pole widzenia w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem halogenowym. Co więcej, trwałość palnika ksenonowego wynosi aż 3 tysiące godzin – jest to wartość trzykrotnie większa niż w przypadku standardowej żarówki halogenowej. Charakterystyczne niebieskawe światło emitowane przez ksenony nie tylko znacznie lepiej oświetla drogę, ale również nadaje samochodowi drapieżny i stylowy wygląd. Lampy ksenonowe z upływem czasu tracą na intensywności świecenia – następuje zmniejszenie ilości emitowanego światła.
Ksenon a biksenon
Światła różnią się konstrukcją całej lampy, nie tylko samego jarznika. Światła ksenonowe po włączeniu potrzebują odrobinę czasu, aby w pełni osiągnąć gotowość. Dlatego w reflektorach ksenonowych światłą długie uruchamiane są za pomocą żarówki halogenowej. W reflektorze biksenonowym natomiast zadanie świateł mijania i długich realizuje jeden jarznik. Po włączeniu świateł długich w biksenonach następuje zmiana w układzie optycznym lampy zazwyczaj poprzez przesunięcie przesłony lub ruch samego jarznika.
Rzeczywiście lampy ksenonowe są milion razy lepsze niż halogenowe, a do tego oszczędniejsze, trwałość palnika naprawdę robi niemałe wrażenie. Podoba mi się że wytwarzają niebieskie światło, fajnie byłoby je mieć.