Głowice silnika
Głowica silnika to jeden z najbardziej skomplikowanych elementów montowanych we współczesnych samochodach. Bez głowicy, żaden silnik nie miałby szans na poprawną pracę. Dzisiaj na naszej stronie przyjrzymy się głowicom silnika – jak są zbudowane, do czego służą i jak wygląda ich najpopularniejszy podział.
Głównym zadaniem głowicy silnika jest zamykanie przestrzeni roboczej nad blokiem cylindrowym. Najczęściej wykonana jest z żeliwa lub stopu lekkiego aluminium. Głowice silnika zwyczajowo dzieli się na te, chłodzone powietrzem i takie, które są chłodzone cieczą.
We współczesnych samochodach w większości przypadków występują głowice chłodzone cieczą. Powietrzem chłodzone są głowice w przestarzałych autach, typu Fiat 126 P, Trabant czy Robur. Jeszcze innym podziałem jest podział ze względu na przeznaczenie, tj. takie, które stosuje się w silnikach z zapłonem iskrowym i samoczynnym, dwusuwowych i czterosuwowych, a także górno i dolnozaworowych
Jak zbudowana jest głowica? Posiada ona specjalne zawory dolotowe i wylotowe, a także kanały dolotowe, przez które przepływa świeży ładunek do cylindrów a także kanały wylotowe, którymi wylatują spaliny.
Warto wspomnieć, że silnik z zapłonem iskrowym posiada takie głowice, w których montuje się świece zapłonowe, natomiast jednostka napędowa z zapłonem samoczynnym posiada wtryskiwacze. W większości silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym zamontowane są w głowicy komory spalania.
Często w kontekście głowic silnika mówi się o równomiernym docisku i przykręcaniu głowic do bloku cylindra. Ten równomierny docisk i dokładne przykręcenie można uzyskać tylko i wyłącznie wtedy, kiedy przykręcamy głowice za pomocą klucza dynamometrycznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbyt mocne lub zbyt lekkie przykręcenie śrub powoduje uszkodzenie głowicy.
Jak przebiega proces przykręcania głowicy? Otóż, dokręcanie głowicy rozpoczyna się od śrub środkowych, a następnie dokręca śruby na krzyż. Kiedy odkręcamy, obowiązuje nas odwrotna kolejność. Należy pamiętać, że głowice aluminiowe powinno się dokręcać wtedy, kiedy silnik jest zimny, natomiast w przypadku silników żeliwnych najpierw dokręcamy na zimnym a potem po nagrzaniu silnika poprawiamy dokręcanie.
Kolejną ważną częścią jest uszczelka głowicy, którą montuje się pomiędzy głowicą a blokiem cylindrowym. Jej zadaniem jest niedopuszczenie do występowania wycieków oleju.
Głowice w dwu suwach są natomiast bardzo proste, gdyż nie mają zaworów i ich osprzętu. Głowica w dwusuwie ma za zadanie przykryć cylindry i mieć miejsce na świece zapłonowe. (To tak na marginesie)