Fotele samochodowe
Fotel samochodowy jest to niewątpliwie obowiązkowy element wyposażenia pojazdów samochodowych. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego i komfortowego zajęcia miejsca przez kierującego oraz pasażerów w kabinie pasażerskiej w trakcie poruszania się pojazdem.
Podstawowe elementy fotela samochodowego:
- siedzisko które jest wyprofilowane w taki sposób, by uniemożliwić zsunięcie się ciała w czasie zderzenia czołowego samochodem
- oparcie które również jest wyprofilowane, w większym lub mniejszym stopniu, zapobiegając przesuwanie się ciała na boki podczas jazdy po zakrętach
- mechanizm regulacji oparcia
- poduszka lędźwiowa umieszczona w oparciu, która jest na dodatkowym wyposażeniu
- zagłówek który jest obecnie obowiązkowym doposażeniem fotela
Jeżeli chodzi o konstrukcję fotela, to jego szkielet tworzą rury lub wytłoczki wykonane z materiałów z bardzo wysokiej wytrzymałości. Najczęściej są to stopy lekkie metalu, lub stal. W górnej części fotela umiejscowione są punkty mocowania zagłówków, które umożliwiają ich regulację (opisana poniżej). Na spodniej części fotela zamontowane są prowadnice, które umożliwiają przesuwanie fotela w kierunku przód/tył. Pełnią one również funkcję elementu mocowania do podłogi. Siedzisko fotela obszyte jest zazwyczaj tkaninom, imitacją skóry lub z prawdziwą skórą. Siedzisko jest połączone z oparciem fotela za pomocą mechanizmu obrotu oparcia, które również pozwala na swobodne ustawienie oparcia pod właściwym kątem.
Regulacja fotela
Dzięki zastosowaniu w konstrukcji fotela regulacji, możliwe jest ustawienie jego właściwej pozycji. Cała regulacja odbywa się na dwa sposoby: mechanicznie (za pomocą korb lub dźwigni umieszczonych w dolnej części fotela) oraz elektrycznie (za pomocą przycisków zazwyczaj na drzwiach bocznych).
We współczesnych samochodach możliwa jest również regulacja pozycji foteli w kierunku góra-dół. Dotyczy to głównie fotela kierowcy, ewentualnie pasażera z przodu. Możliwe jest również regulowanie części lędźwiowej i pochylanie oparcia praktycznie do konta 180’. Tylne siedzenia na tak zwanej kanapie, w większości przypadków pozbawione są możliwości regulacji. Jedynie co możemy wyregulować to wysokości położenia zagłówka.
Innowacyjne rozwiązania
W pojazdach luksusowych (min. Mercedes-Benz, BMW, Cadillac) producenci stosują systemy nadmuchiwania ciepłego powietrza w zimne dni, zaś zimnego w gorące i upalne dni. Spotykane są również fotele które automatycznie dostosowują swoją wielkość do ciała kierowcy.
Fotel samochodowy jest to niewątpliwie obowiązkowy element wyposażenia pojazdów samochodowych. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego i komfortowego zajęcia miejsca przez kierującego oraz pasażerów w kabinie pasażerskiej w trakcie poruszania się pojazdem.
Podstawowe elementy fotela samochodowego:
- siedzisko które jest wyprofilowane w taki sposób, by uniemożliwić zsunięcie się ciała w czasie zderzenia czołowego samochodem
- oparcie które również jest wyprofilowane, w większym lub mniejszym stopniu, zapobiegając przesuwanie się ciała na boki podczas jazdy po zakrętach
- mechanizm regulacji oparcia
- poduszka lędźwiowa umieszczona w oparciu, która jest na dodatkowym wyposażeniu
- zagłówek który jest obecnie obowiązkowym doposażeniem fotela
Jeżeli chodzi o konstrukcję fotela, to jego szkielet tworzą rury lub wytłoczki wykonane z materiałów z bardzo wysokiej wytrzymałości. Najczęściej są to stopy lekkie metalu, lub stal. W górnej części fotela umiejscowione są punkty mocowania zagłówków, które umożliwiają ich regulację (opisana poniżej). Na spodniej części fotela zamontowane są prowadnice, które umożliwiają przesuwanie fotela w kierunku przód/tył. Pełnią one również funkcję elementu mocowania do podłogi. Siedzisko fotela obszyte jest zazwyczaj tkaninom, imitacją skóry lub z prawdziwą skórą. Siedzisko jest połączone z oparciem fotela za pomocą mechanizmu obrotu oparcia, które również pozwala na swobodne ustawienie oparcia pod właściwym kątem.
Regulacja fotela
Dzięki zastosowaniu w konstrukcji fotela regulacji, możliwe jest ustawienie jego właściwej pozycji. Cała regulacja odbywa się na dwa sposoby: mechanicznie (za pomocą korb lub dźwigni umieszczonych w dolnej części fotela) oraz elektrycznie (za pomocą przycisków zazwyczaj na drzwiach bocznych).
We współczesnych samochodach możliwa jest również regulacja pozycji foteli w kierunku góra-dół. Dotyczy to głównie fotela kierowcy, ewentualnie pasażera z przodu. Możliwe jest również regulowanie części lędźwiowej i pochylanie oparcia praktycznie do konta 180’. Tylne siedzenia na tak zwanej kanapie, w większości przypadków pozbawione są możliwości regulacji. Jedynie co możemy wyregulować to wysokości położenia zagłówka.
Innowacyjne rozwiązania
W pojazdach luksusowych (min. Mercedes-Benz, BMW, Cadillac) producenci stosują systemy nadmuchiwania ciepłego powietrza w zimne dni, zaś zimnego w gorące i upalne dni. Spotykane są również fotele które automatycznie dostosowują swoją wielkość do ciała kierowcy.
Ej to z tym powietrzem to jest spoko, jest zimno to fotel ci grzeje, naprawdę super rozwiązanie, szkoda tylko że to w tych drogich samochodach.