Filtr cząstek stałych – eksploatacja
Walki o zredukowanie szkodliwych substancji znajdujących się w spalinach ciąg dalszy. W samochodach z silnikami Diesla montowane są filtry cząstek stałych (ang. diesel particulate filter), które mają oczyszczać gazy spalinowe z sadzy.
Filtry cząstek stałych wymyślone zostały w 1980 roku, ale w samochodach osobowych stosowane są od 1996 roku. Ostatnimi laty, po zaostrzeniu norm związanych z emisją gazów cieplarnianych przez Unię Europejską filtry cząstek stałych montowane są w coraz większej ilości samochodów. Ich wprowadzenie pozwoliło na redukcję czarnych spalin, które wielokrotnie pojawiały się zwłaszcza w starszych samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Zasady działania filtra cząstek stałych są proste. Na konstrukcję filtra składa się jeden element wykonany ze specjalnego materiału ceramicznego umieszczonego w metalowej obudowie. Swoją budową przypomina tradycyjne katalizatory. Wewnątrz, korpus jest podzielony na niewielkie kanaliki, które ułożone są do siebie równolegle. Tworzą pewnego rodzaju siatkę, na której mają zatrzymywać się szkodliwe elementy sadzy.
Wbrew pozorom filtry cząstek stałych nie są elementem bezobsługowym. Po czym można poznać, czy auto jest wyposażone w filtr DPF? W większości samochodów znajduje się on obok katalizatora. Ma on inne zasady działania w zależności od producenta. W większości francuskich samochodów filtry cząstek stałych posiadają specjalny wlew, który ma na celu pomóc w dopaleniu cząstek z filtra poprzez obniżenie temperatury ich spalania. Wszelkie prace, jakie były wykonywane przy filtrze cząstek stałych powinny znajdować się w książeczce serwisowej.
Samochody z filtrem cząstek stałych mają automatyczny system diagnozowania. Gdy filtr zostanie zapchany na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka z literami DPF. Nie musimy jednak od razu się udawać do warsztatu samochodowego. Przeczyszczenia filtru cząstek stałych możemy wykonać we własnym zakresie. Wystarczy wybrać się w kilkunastu kilometrową trasę, najlepiej drogę szybkiego ruchu (droga ekspresowa, autostrada). Stałe, wysokie obroty silnika powodują podwyższenie temperatury układu co sprawia, że filtr DPF się oczyszcza. Podobnie jak większość części samochodowych, również filtry cząstek stałych mają określony czas eksploatacyjny. Niestety filtry DPF należą do drogich auto części. Niekiedy ich cena może wynosić kilka tysięcy złotych.
Zostaw komentarz