Czujnik położenia wału korbowego

Czujnik położenia wału korbowego

Jak wiadomo dzisiejsze samochody są wręcz naszpikowane elektroniką, która steruje praktycznie każdą częścią. Najwięcej jest oczywiście wszelkiego rodzaju czujników, o których właściciel nie ma nawet pojęcia że takowe istnieją. W dzisiejszym artykule opisze czujnik który istnieje już od dawien dawna, a praca silnika bez niego nie była by możliwa. Jest to czujnik wału korbowego.

czujwalCzujnik tej jest jednym z najważniejszych czujników sterujących pracą silnika. Na jego podstawie wysyłanego sygnału kątowego położenia wału korbowego, obliczana jest jego prędkość obrotowa. Sygnałom z tego czujnika wysyłane są do komputera, który na ich podstawie uzyskuje dane i steruje kątem zapłonu oraz wtryskiem paliwa. Sygnał prędkości obrotowej wykorzystywany jest do sterowania działaniem kolektora dolotowego o zmiennej długości, stabilizacji pracy silnika na biegu jałowym, usuwania par paliwa ze zbiornika oraz określania pracy zmiennych faz rozrządu.

Najbardziej popularnym czujnikiem położenia wału korbowego stosowanym w samochodach jest czujnik indukcyjny, czujnik Halla oraz czujniki dwubiegunowe. Działanie każdego to współpraca z tarczą pomiarową. Możemy spotkać trzy rodzaje tarcz. nich ma postać bębna z wyciętymi szczelinami, druga to po prostu koło zębate, gdzie zęby stanowią znaczniki położenia wału. Trzecia tarcza posiada wprasowane magnesy trwałe, dzięki czemu budowa samego czujnika może być znacznie uproszczona.

Za tarczę pomiarową najczęściej robi koło zamachowe, które posiada nacięte zęby dzięki którym możliwa jest praca czujnika pomiarowego. Budowa typowego czujnika indukcyjnego jest bardzo prosta. Składa się on z czterech podstawowych komponentów: oscylatora, cewki, obwodów detekcji i wyjściowych. Czujnik posiada cylindryczną obudowę, gdzie na rdzeniu nawinięta jest cewka, której końce wyprowadzone są do gniazda wyjściowego. Jest ona zazwyczaj zlokalizowana w kadłubie silnika przy kole zamachowym. Czujnik indukcyjny jest najczęściej stosowanym czujnikiem w samochodach do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego.

Podobne wpisy
2Komentarze
    • OneDesire
    • On: 2 lipca 2013

    Bardzo ciekawy wrtykul wiele można sięz niego dowiedzieć.

    Odpowiedz
  1. o mocy czujnika zapomnieli z pewnością Ci, którzy jezdzą na automatach. Jak dla nie nie ma nic lepszego niz klasyczna skrzynia biegow, manual to jest to 🙂

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.