Chłodzenie w Twoim samochodzie
Chłodnica to najważniejsze narzędzie w układzie chłodzenia. Przede wszystkim dba o to, aby nasz silnik się nie przegrzewał. Jak to działa?
Układ chłodzenia jest odpowiedzialny za zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy bez względu na obciążenie jednostki napędowej. Chłodzenie w samochodzie odpowiada również za odprowadzanie nadmiaru ciepła generowanego podczas procesów spalania.
Działanie chłodnicy
Chłodnica nie działa w skomplikowany sposób: ciecz, która wypływa z chłodnicy przepływa przez kanały w bloku i głowicy silnika i dzięki temu zmniejsza się temperatura. Żywotność chłodnicy zależy od wielu czynników, głównie od tego czym i jak jeździmy. Dłużej, bo nawet do sześciu lat wytrzymają chłodnice w pojazdach bezwypadkowych. Niestety, jeżeli auto było po chociaż drobnej stłuczce, chłodnica będzie do wymiany najprawdopodobniej już po dwóch latach użytkowania. Jeszcze kilka lat temu, chłodnice były wykonywane z mosiężnych materiałów, a przez to działały dużo dłużej. Obecnie, wykonane są z aluminiowych elementów a te są dużo mniej trwałe. Choć powoduje to częstszą wymianę, w całej sytuacji jest więcej plusów: nowe chłodnice są bardziej ekonomiczne i zapewniają większe bezpieczeństwo podczas jazdy.
Naprawiać czy kupować?
Najczęstszą awarią chłodnicy jest jej przeciekanie. Co prawda można ją naprawić poprzez lutowanie ale nie zawsze się nam to opłaca- na taki zabieg można się zdecydować wówczas gdy uszkodzenie jest naprawdę niewielkie. Poza tym zabieg lutowania to też koszty, dlatego lepiej w takiej sytuacji zdecydować się na nową chłodnicę. Kierowcy często decydują się na kupno używanych chłodnic, które maja niższą cenę. Takie rozwiązanie może jednak bardziej zaszkodzić niż pomóc naszemu samochodowi- kupno używanej chłodnicy to spore ryzyko, bo wiele z nich nie posiada gwarancji rozruchowej tak więc w przypadku ewentualnych uszkodzeń będziemy musieli być przygotowani na kolejne wydatki.
Istotne szczegóły
Nawet najlepsza chłodnica nie będzie dobrze spełniała swojej funkcji bez płynu chłodniczego, dlatego jego stan należy regularnie sprawdzać, dokonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Takie badanie nie jest wymagające, nie trwa długo i wiele serwisów wykonuje je bezpłatnie. Natomiast jeżeli jest już konieczność wymiany płynu, a tak dzieje się po mniej więcej trzech latach użytkowania samochodu trzeba być przygotowanym na wydatek w wysokości ok. 200 zł.
ja teraz na etapie wymiany- wydatki, wydatki…samochod to jednak chodzaca, a wlasciwie jezdzaca inwestycja 😉
Moim zdaniem nie naprawa jest nieopłacalna – pozniej dochodza jeszcze koszty napraw…lepiej kupic nową 🙂
Przypominam ze cala unia europejska krzyczy o ekologii a tu kaze montowac badziewie co 2 lata???
-chlodnice czy kazdy inny element samochodu 10 letniego cyz starszego ma kilkukrotnie wieksza zywotnosc niz nowego – ekologia k..a
-pozwala na falszowanie spalania samochodow w ramach tej ekologii (patrz spalanie tego samego samochodu z tym samym silnikiem w usa gdzie urzad weryfikuje spalanie i w eu gdzie mozna wpisywac dowolne dyrdymaly)
-kaze wkladac do samochodu drogie i nieekologiczne elementy jak filtr fap w imie glupiego spalania gdzie huty czy statyki transkontynentalne generuja wiecej zanieczyszczen niz wszystkie samochody, a spalanie w ue to zaledwie pare procent swiatowego wiec ekologi ajest zadna
Zenada ue skonczyla sie „na kill em all” a powaznie to z 20 lat temu.
Są zwolennicy i przeciwnicy eko – części. Na pewno są one przyjazne dla środowiska, ale niekoniecznie dla naszego portfela 😉
Aż wstyd się przyznać, ale niewiele do tej pory wiedziałem o działaniu chłodnicy, na szczęście już sie dokształciłem. Osobiście uważam, że części samochodowe, w tym chłodnicę lepiej kupic nową, a nie kombinować i szukać używanej. Bo zazwyczaj kupując nową i tak wyjdziemy na tym lepiej.