Chłodnica samochodowa
We współczesnych czasach silnik samochodowy chłodzony jest zazwyczaj przez wodę, którą pompuje pompa wody i poprzez termostat woda dociera w każde, odpowiednie miejsce pod maską. W wyniku pracy silnika jednak, woda krążąca po aucie nagrzewa się do temperatury roboczej i wyższej. Aby nie dochodziło do przegrzania, w autach stosujemy chłodnice, które dzięki powietrzu spoza samochodu mają szansę odprowadzić ciepło.
Innymi słowy chłodnica samochodu to po prostu wymiennik ciepła. Ze względu na intensywność procesu, chłodnica ma skomplikowaną budowę. Składa się ona z bardzo dużej ilości cienkich rurek zawierających pozostającą w ciągłym ruchu wodę, a rurki te połączone są tysiącami pofałdowanych blaszek aluminiowych. Przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami przepływa powietrze. Poprzez zastosowanie takiej a nie innej budowy, możliwe jest uzyskanie bardzo dużej wydajności schładzania, warto bowiem podkreślić, że wymiana cieplna zachodzi zazwyczaj na ponad 20 m2 (średnia wartość dla chłodnicy o wysokości 40 cm i szerokości 60 cm).
Ze względu na materiał, wykorzystywany przy budowie chłodnic, a mianowicie aluminium, chłodnice samochodowe są dosyć delikatnym elementem. Aluminium bowiem, znakomicie odprowadza ciepło, jest natomiast wrażliwe jeśli chodzi o korozję i wszelakie uszkodzenia mechaniczne. Zwłaszcza uszkodzenia mechaniczne są bardzo niebezpieczne, bowiem mogą one spowodować nieszczelność, gubienie wody, a nawet przegrzanie i zatarcie silnika.
Jeśli koncentrujemy się na budowie chłodnicy wody, nie sposób nie wspomnieć o elemencie współpracujący, a więc wentylatorze. W jakim celu montuje się go tuż przy chłodnicy? Efektywna wymiana cieplna zachodzi tylko wtedy, kiedy samochód znajduje się w ruchu, natomiast gdy ten stoi w korku, przepływ powietrza jest ograniczany. Właśnie dlatego stosuje się wentylatory, które umożliwiają ochłodzenie wody nawet podczas postoju auta.
Delikatna budowa chłodnicy wody a także jej funkcja powoduje, że powinniśmy być wyczuleni na jej punkcie. Jeśli okaże się, że musimy ją wymienić, kupmy chłodnicę nową, koniecznie nieużywaną. Chłodnice używane bowiem najczęściej są skorodowane i zniszczone i nie posłużą nam za długo.
W dzisiejszych czasach wiele firm na rynku części zamiennych posiada produkty dorównujące jakością oryginalnym elementom, niekiedy w konkurencyjnych cenach. Możemy do nich zaliczyć marki takie jak Nissens, Hella, NRF, Van Wezel, Magnetti Marelli, Valeo czy Klokkerholm.
Zostaw komentarz