Przeguby napędowe
Wielu kierowców skarży się na metaliczne stuki podczas ruszania, czy drgania całego samochodu. Najczęstszą diagnozą mechanika jest usterka przegubu napędowego. Naprawa nie należy do najtrudniejszych, ale wiąże się z wymianą przegubu na nowy, co z kolei oznacza wcale nie małe koszty dla właściciela auta.
Każde auto posiadające niezależne zawieszenie musi mieć też przegub napędowy. Jako że spora część obecnie produkowanych samochodów posiada napęd na przód, to przeguby napędowe działają w ciężkich warunkach, przenosząc duże obciążenie. Szczególnie uciążliwe dla nich są duże wychylenia, bo jazda na wprost już nie jest dla nich takim problemem.
Zwykle przeguby napędowe są w stanie wytrzymać długi przebieg, chyba że sposób eksploatacji użytkownika pozostawia wiele do życzenia. Co zatem należy robić, aby nie wymieniać przegubów co i raz? Powinniśmy wystrzegać się przede wszystkim dwóch rzeczy – obciążenia przy skręconych kołach oraz brudu, dostającego się przez osłonę przegubu. W praktyce uszkodzona osłona bardzo często z czasem oznacza też uszkodzony przegub. Nie bez znaczenia są tutaj też pozornie detale, takie jak ruszanie z piskiem opon na skręconych kołach.
Generalnie, najczęściej awarii ulegają przeguby zewnętrzne, czyli te od strony koła. Nie oznacza to jednak, że inny typ przegubów – wewnętrzne, są całkowicie wolne od usterek. Ich objawy są natomiast całkowicie inne.
Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, usterka przegubu da o sobie znać dźwiękowo. Odgłos ten najłatwiej określić jako metaliczny stuk, początkowo nasilający się podczas skrętu i dużych obciążeń. Tego typu objawy odnoszą się tylko i wyłącznie do przegubów zewnętrznych.
W przypadku przegubów wewnętrznych zaalarmować powinna nas sytuacja, w której występują intensywne drgania całego auta. Najłatwiej wyczuć je w trakcie przyspieszania. Czasem okazuje się, że przyczyną drgań jest niedostateczna ilość smaru w przegubie, i wtedy recepta jest prosta. Jeśli to nie przyniesie rezultatu, jedyną opcją jest kupno nowego przegubu i wymiana starego.
Wymiana przegubu napędowego nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych i poradzi z nią sobie każdy mechanik samochodowy. Całość operacji nie powinna zająć więcej niż 1-2 godziny, zależnie od tego, czy w danym aucie trzeba zdejmować półoś. Jedyne co należy zrobić to wyjąć przegub z piasty, rozchylić specjalny pierścień i bez jakichkolwiek oporów jesteśmy w stanie ściągnąć go z półosi. Czasem mogą jednak wystąpić problemy, jeśli okaże się, że wielowypust „zapiekł się” w piaście.
Jaki jest koszt przegubu napędowego? Oczywiście żadnym odkryciem nie będzie tutaj stwierdzenie, że wszystko zależy od marki samochodu. Poza tym, inne ceny obowiązują w ASO, a inne w sklepach motoryzacyjnych. Markowe zamienniki można dostać już od ponad 100 zł, choć do niektórych modeli mogą kosztować nawet kilkaset złotych. Nie warto jednak przesadzać z oszczędzaniem, bo może się okazać, że tego typu oszczędności są pozorne i już po paru miesiącach będzie zmuszeni ponownie wymieniać przegub napędowy. Wybierajmy zatem zamienniki z wyższej półki i cieszmy się prowadzeniem naszego auta.
Zostaw komentarz